نوسازی ناوگان تاکسیرانی اهواز نیازمند 500 میلیارد تومان/ بانکهای خوزستان همکاری کنند
شهرستان ها
بزرگنمايي:
پیام خوزستان - ایسنا/خوزستان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز با بیان اینکه در مجموع 500 میلیارد تومان برای نوسازی یک هزار و 700 دستگاه ناوگان تاکسیرانی اهواز نیاز است، بر لزوم همکاری بانکهای خوزستان برای اعطای تسهیلات به رانندگان متقاضیان خرید تاکسی نو تاکید کرد.
امیر صفیخانی در نشست خبری که امروز (7 مهرماه) برگزار شد، اظهار کرد: در سال 88 حدود سه هزار و 600 دستگاه تاکسی در اهواز داشتیم اما در سال 1401 تنها یک هزار و 955 تاکسی به صورت اسمی داشتیم.
بنابراین یک هزار و 700 تاکسی از سهمیه اهواز کاهش یافته است. 88 درصد تاکسیهای اهواز یعنی یک هزار و 700 دستگاه نیز فرسوده بودند و عملا در اهواز تاکسی نداشتیم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: در این سالها در تمام شهرهای ایران برای نوسازی ناوگان، به رانندگان تاکسی تسهیلات قرضالحسنه داده میشد تا چرخه نوسازی تاکسیها متوقف نشود اما در 13 تا 14 سال اخیر در اهواز تعداد زیادی از تاکسیهای اهواز اسقاط نقدی (بدون جایگزین) شدند.
صفیخانی با بیان اینکه نباید با آمدن و رفتن یک مدیر، ریلگذاری در یک سازمان بههم بریزد و از بین برود، عنوان کرد: یا توجه به وضعیت درآمدی رانندگان و مسائل اقتصادی، برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی هیچ راهی جز دادن تسهیلات به رانندگان وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اهواز گفت: با توجه به اینکه واگذاری تاکسیهایی که برای رانندگان در نظر گرفته میشود به صورت نقدی است و وامی از سوی دولت در کار نیست، مدیریت هر استان یا شهر باید در این زمینه برنامهریزی کند. در برنامه پنج ساله دوم شهرداری اهواز گفته شده است باید سپردهگذاری در بانک انجام شود و از این محل به رانندگان تسهیلات بدهیم.
وی عنوان کرد: با الگوبرداری از سایر کلانشهرها و با استفاده از ظرفیت یک سری سازمانها و نهادها، تفاهمنامهای بین شهرداری اهواز و اتحادیه حمل و نقل مسافر درون شهری کشور برای توسعه ناوگان منعقد شد تا از طریق اعطای تسهیلات مددجویان اشتغال جدید انجام و ناوگان تاکسیرانی نیز نوسازی شود. کمیته امداد خوزستان با نگاه درست به کمک ما آمد و برای جلوگیری از افزوده شدن تعداد بیکاران در این دو سال 90 فقره تسهیلات به رانندگان تاکسی داده است. در این خصوص، بالاترین میزان وام در کشور را کمیته امداد خوزستان داده است که جای تقدیر دارد.
وی افزود: در حال حاضر کمیته امداد برنامهریزی برای اعطای 100 فقره وام دیگر را نیز انجام داده است و رانندگان را به کمیته امداد معرفی کردهایم و مراحل کار در حال انجام است. مبلغ این وامها 300 میلیون تومان است و به صورت قرضالحسنه و 4 درصد است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اهواز بیان کرد: همچنین در قالب همکاری با سازمان بهزیستی خوزستان تعدادی از رانندگان تاکسی که میخواستند خودروهایشان را اصلاح کنند را به این ادارهکل معرفی کردیم و 12 نفر از مددجویان بهزیستی برای اولین بار صاحب یک تاکسی صفر شدند. همین مسیر را با بنیاد شهید هم انجام دادیم اما فعلا تنها دو نفر که تحت پوشش بنیاد شهید هستند را صاحب تاکسی کردهایم و باید این مسیر را ادامه دهیم.
وی تصریح کرد: در این دو سال اجازه ندادیم حتی یک تاکسی اهواز اسقاط نقدی شود در حالی که بیش از 250 نفر درخواست اسقاط نقدی داشتند.
صفیخانی بیان کرد: در سال 1402 در شورای شهر اهواز تصویب شد به 150 راننده تاکسی اهواز هر کدام 280 میلیون تومان وام پرداخت شود و اگر بانکی حاضر باشد مبالغ این وام را با 23 درصد به رانندگان پرداخت کند شهرداری اهواز 19 درصد را پرداخت میکند و رانندگان تنها 4 درصد را پرداخت میکنند. تفاهمنامه این کار بین شهرداری اهواز و بانک ملی منعقد و اجرایی شد و در اسفندماه 1402، 63 نفر وامهای خود را دریافت و خودروهایشان را تحویل گرفتند. 62 نفر دیگر در مرحله صدور پیش فاکتور و 25 نفر در حال انجام فرآیند کار هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اهواز گفت: در مجموع 500 میلیارد تومان برای نوسازی یک هزار و 700 دستگاه ناوگان تاکسیرانی اهواز نیاز است.
وی با اشاره به مصوبه شورای شهر اهواز در خصوص پرداخت وام بلاعوض به رانندگان تاکسی عنوان کرد: سال گذشته ایران خودرو دو مرحله افزایش قیمت داشت و این مسأله کار را بسیار سخت کرد و موجب شد بخشی از افراد مشمول تفاهمنامه بانک ملی، آورده لازم را نداشته باشند. بنابراین لایحهای برای شورای شهر اهواز ارسال کردیم تا به 150 نفر وام 300 میلیون تومانی و 40 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض داده شود.
صفیخانی گفت: فعلا در کمیسیون بودجه شورای شهر تصویب شده است به 75 نفر وام 300 میلیونی 4 درصد و به 75 نفر دهک یک تا پنج وام 300 میلیونی 8 درصد و 40 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شود که امیدواریم در صحن شورا مصوب شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اهواز با بیان اینکه بانکهای خوزستان باید پای کار بیایند، گفت: بانکها به سختی پای کار میآیند. شهردار اهواز دستور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی را گرفت تا بانک رفاه یک هزار فقره وام 300 میلیون تومانی به رانندگان تاکسی اهواز پرداخت کند اما با وجود پیگیریهای مستمر و دستور وزارت، تاکنون بانک رفاه خوزستان حاضر به پرداخت 300 میلیارد تومان وام به رانندگان نشده و نتیجهای حاصل نشده است. همچنین بانک شهر باید 45 میلیارد تومان وام پرداخت کند تا مصوبه شورای شهر اجرایی شود.
وی بیان کرد: پرداخت این وامها برای شهری با این همه صنایع، عدد بسیار کوچکی است و برای 500 میلیارد تومان برای نوسازی تاکسیهای اهواز نباید اینقدر با چالش مواجه شویم.
صفیخانی گفت: در مجموع از دو سال پیش تاکنون 178 دستگاه سورن پلاس صفر را تحویل دادهایم و 108 دستگاه در مراجع صدور پیش فاکتور هستند و امیدواریم در دهه فجر تحویل داده شوند. اگر بانک رفاه و بانک شهر همکاری کنند میتوانیم نوسازی یک هزار دستگاه را داشته باشیم.
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/953014/