«ببعی قهرمان» نشانهای از قدرت صنعت انیمیشن ایران است
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام خوزستان - باشگاه خبرنگاران / محمد حامدی، طراح کانسپت «ببعی قهرمان»، استقبال مردم در اکران عمومی این انیمیشن را نشانهای از قدرت صنعت انیمشین ایران دانست.
محمد حامدی، طراح کانسپت انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» است . این اثر سینمایی در اکران عمومی خود با استقبال بالا از سوی مخاطبان مواجه شد. محمدی این اتفاق را نشانهای از قدرت گرفتن صنعت انیمشین ایران دانست و امیدوار است دنبالههای سینمایی ببعی تولید شود.
محمد حامدی درباره حضور در پروژه سینمایی انیمیشن «ببعی قهرمان» گفت: «از آنجایی که در پروژه سریالی ببعی با تیم سازنده همکاری داشتم به من در پروژه سینمایی آن نیز پیشنهاد همکار شد. قرار بر آن شد تا در نسخه سینمایی به صورت سه بعدی کار کنیم و بخش کانسپت و طراحی فضای آن را برعهده گرفتم. تجربه کاری خوبی بود و از این بابت خوشحال هستم که در این پروژه حضور داشتم.»
وی در توضیح فرآیند کاری کانسپت فضا در انیمیشن گفت: «به طور خلاصه باید گفت کانسپت یعنی ساختن دنیایی که در فیلمنامه نوشته شده است. بر اساس کانسپت آنچه در فیلمنامه نوشته شده است مصور میشود که شیوههای متفاوتی دارد. در واقع کانسپت یک پیشنمایش از آنچه که به صورت ایده بوده و قرار است در نهایت تولید شود و به صورت بصری درآید را نمایش میدهد. در این زمان است که این فضا در اختیار تیمهای مختلف مانند تیم مدلساز، نورپرداز و... قرار میگیرد تا طراحیهای نهایی بر روی آن انجام شود.»
حامدی در ادامه اظهار داشت: «در حدی که در دنیای انیمیشن زیست کردهام به این نکته رسیدهام یکی از مهمترین و اصلیترین ضعفهای انیمیشن در کشور جدای از بحثهای مالی که وجود دارد نبود داستان خوب است. تا حدود زیادی در بخش داستان و مدل روایت کردن دچار ضعف هستیم. البته در کارهای رئال نیز این موضوع صدق میکند؛ اما بروز و ظهور آن در انیمیشن بیشتر است.»
این طراح کانسپت افزود: «بسبار خوشحال کننده است که در دهههای اخیر که نقطه عطف آن انیمیشن «شاهزاده روم» بوده فضای انیمیشن سینمایی در کشور بسیار پیشرفت داشته است که فرآیند رو به رشد انیمیشن را نشان میهد. این در حالیست که در گذشته، بیشتر آثار انیمیشن تامینی از خارج کشور بود و در ایران دوبله میشدند.»
حامدی با تاکید بر لزوم تعدد تولید آثار انیمیشن سینمایی سه بعدی گفت: «شاید تا چند سال پیش طی 2 الی 3 سال تنها یک کار سینمایی انیمیشنی سه بعدی ساخته میشد؛ اما در حال حاضر میبینیم که 3 تا 4 کار تولید میشود. چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نیز با اکران 4 انیمیشن سینمایی نشان داد که تا چه میزان در این زمینه پیشرفت داشتهایم. اگر بخواهیم از نقاط ضعف چشم پوشی کنیم هر کدامشان میتواند تجربه بسیار زیادی را برای سازندگان به همراه داشته باشند. قطعا به مرور نیز این نقصهابرطرف خواهد شد و از این رو آینده روشنی را پیش روی انیمیشن ایران میبینم.»
محمد حامدی در پاسخ به این که انتظار فروش بالای «ببعی قهرمان» را داشته است یا نه گفت: «زمان تولید انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به دلیل محبوبیت شخصیت ببعی انتظار داشتم مورد استقبال قرار گیرد. مخصوصا که ببعی با مخاطبهایش بزرگ شده بود و، چون مبدا آن تلویزیون بوده بسیاری از کودکان با آن همراهی کرده و همزاد پنداری میکنند.»
وی در پایان افزود: «امیدوارم همچنان ببعی بتواند با داستانی بهتر، قویتر و جذابتر ادامه پیدا کند و اتفاقات بهتری را در زمینه تولید انیمیشنهایی با داستانهای روایی جذاب برای نسل کودک کشورمان رقم بزند تا همچنان ببعی و داستانهایشان ارزش دنبال کردن داشته باشند.
شایان ذکر است انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به کارگردانی مشترک حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیه کنندگی محمدمهدی مشکوری محصول سازمان هنری رسانهای اوج است. همچنین این انیمیشن با مشارکت مؤسسه «قاب رؤیا» و رایمون مدیا تولید شده و «بهمن سبز» پخش آن را برعهده دارد.
خبرنگار: زهرا بالاور
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/977776/