پیام خوزستان

آخرين مطالب

محمدرضا تاجیک: امروز وفاق میان اصحاب قدرت فوریت ندارد گفتگو

محمدرضا تاجیک: امروز وفاق میان اصحاب قدرت فوریت ندارد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - محمدرضا تاجیک گفت: مشکله «فصل» و مسئله «وصل» در ایران امروز، بیش از آن‌که دل‌آشوبه‌ی مردم باشد، دغدغه‌ی تکنیکی و تاکتیکی بازیگران عرصه‌ی قدرت و سیاست بوده و هست. 
به گزارش خبرآنلاین، با وجود آنکه چند ماهی از روی کار آمدن مسعود پزشکیان و دولت وفاق ملی می‌گذرد اما هنوز تعریف مشخصی درباره این شعار مهم از سوی رئیس جمهوری اعلام نشده است.
تعریف‌ها و تفسیرهای اهالی سیاست از شعار وفاق ملی بسیار متعدد و متفاوت است. 
«محمدرضا تاجیک»، تئوریسین اصلاحات و مشاور سیدمحمد خاتمی، در گفت و گویی، با اشاره به تعریف وفاق ملی بیان کرد: «وفاق، هیچ‌گاه از رهگذر مهندسی و ویراستاری متن جامعه به‌گونه‌ای که در آن جایی برای گزاره‌های سرکش و واژه‌های بازیگوش و صداهای ناهم‌خوان و هویت‌های متکثر باقی نماند، و بازی‌های زبانی سیاسی، از قواعدی واحد پیروی کنند، حاصل نمی‌گردد.» 
وی همچنین تاکید کرد: «ایران و ایرانی در هماره تاریخ خویش، از تکثر و تنوع‌های قومی، مذهبی، فرهنگی و زبانی خود کیمیا و سیمیایی برای ایران و ایرانی باقی‌ماندن خود ساخته است. 
در ادامه مشروح گفت و گوی مکتوب محمدرضا تاجیک، چهره سیاسی اصلاح طلب را بخوانید؛ 
تعریف و تفسیر شما از شعار «وفاق» رئیس جمهور چیست؟ برخی این شعار را بخاطر شفاف نشدن از سوی رئیس جمهور پاشنه آشیل دولت می‌دانند که مسیر را برای سهم دادن به طیف‌های مختلف و حتی رقبا و مخالفان دولت باز کرده است و برخی هم معتقدند با این رویکرد فشارها به دولت برای عملیاتی کردن برخی شعارها و برنامه‌هایش برداشته یا کمتر می‌شود؟ فکر می‌کنید این مسیر انتصابات در دولت در چارچوب وفاق قابل تعریف و قابل دفاع است؟
یک؛
مشکله «فصل» و مسئله «وصل» در ایران امروز، بیش از آن‌که دل آشوبه مردم باشد، دغدغه تکنیکی و تاکتیکی بازیگران عرصه قدرت و سیاست بوده و هست. ایران، این سرزمین هویت‌های متمایز و متکثر (یا به تعبیر دلوز، هویت‌های ریزوم‌وار)، در درازای تاریخ دیرینه و پر فراز و نشیب خود، بارها در معرض هجمه‌های بنیان‌برانداز خارجی و ستیزش‌های شالوده‌شکن داخلی قرار گرفته، و هر بار هم‌چون ققنوس از خاکستر خویش برخاسته است. 
در هنگامه‌ی این فرازها و فرودهای تاریخی، حکومت‌های بسیاری آمده‌اند و رفته‌اند، اما ایران و ایرانی چه برنده بوده و چه بازنده، در هر حال تپنده بوده؛ می‌رفته و بازمی‌گشته، حرکت مارپیچی می‌کرده، دم فرومی‌بسته و از نو به آوا می‌آمده، صبر بسیار می‌کرده و تب و تاب بسیار. به دیگر سخن، ایران و ایرانی در هماره تاریخ خویش، از تکثر و تنوع‌های قومی، مذهبی، فرهنگی و زبانی خود کیمیا و سیمیایی برای ایران و ایرانی باقی‌ماندن خود ساخته است. آن‌گاه نیز، که در میدان جاذبه اندیشه و مناسبات نو قرار گرفته، نظام فکری و سیاسی ایرانی، از سنت خویش کاملا بیگانه نگردیده و تلاش کرده با استقبال از امر خارجی و نو، نیروهای زنده و زاینده‌ی فرهنگی و تمدنی و اندیشگی خویش را شکوفاتر کند. 
دو؛
با این تمهید تاریخی، می‌خواهم بگویم شاید در خودآگاه یا ناخودآگاه تاریخی انسان ایرانی، وفاق لزوما نه در تعامل و تشابه با «دیگری»، بلکه گاه در تعارض و تفاوت با آن (غیر) معنا می‌یافته است. غیریت، در این‌جا، به رابطه‌ی یک پدیده با چیزی بیرون از آن اشاره دارد که نقش اساسی در هویت بخشی و تعیین آن پدیده ایفا می‌کند. لاکلاو، مفهوم برون‌سازنده (constitutive outside) را برای توضیح ویژگی‌های غیریت به کار می‌برد و هم‌چون دریدا برای شکل‌گیری هویت‌ها و تثبیت معانی بر لزوم وجود «غیر» تاکید می‌کند. 
البته، «غیر» یا «دگر»، همواره کنشی دوسویه دارد، از یک‌سو، مانع عینیت و تثبیت وحدت و هویت جمعی، و از سوی دیگر، سازنده وحدت و عامل انسجام گفتمانی است. به بیان دیگر، گاه وحدت‌ها در پرتو یک «نقطه‌ی گره‌ای سلبی یا منفی» شکل می‌گیرد. نقطه گره‌ای سلبی، در واقع، همان «غیرِ مشترکی» است که هویت‌های متکثر و متمایز اجتماعی-سیاسی را به یکدیگر پیوند داده و زنجیره‌ای هم‌ارزی میان آنان ایجاد کرده است.
از این منظر، باید پذیرفت بُعد رقابتی سیاست همان جزء سازنده امر سیاسی است، یا به بیانی آیزایا برلین، سیاست از همان لحظه‌ای که غایات متکثر و متفاوت با هم برخورد می‌کنند (آنتاگونیستی و آگونیستی) آغاز می‌شود. به سخن دیگر، سیاست از زمانی با صورت و سیرت راستین خود متولد می‌شود که انسان‌ها اراده می‌کنند که با به‌رسمیت‌شناختن گوناگونی و تکثر، از وضعیت طبیعی (وضعیتی که در آن جنگ همه علیه همه حکفرما است و انسان گرگ انسان تعریف می‌شود)، خارج شوند و در پرتو نظم و قانون، همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند، به منافع و مصالح ملی بیندیشند و برای متحقق‌کردن این منافع، رقابت و چالش‌های قاعده‌مندِ خود را سامان دهند. پس، تنها آن صورتی از وفاق پذیرفته شده است که ناقض سیاست نباشد، و تنها صورتی از سیاست امکان و استعداد استعاری‌شدن دارد که ناقض کثرت نباشد. 
سه؛
وفاق، هیچ‌گاه از رهگذر مهندسی و ویراستاری متن جامعه به‌گونه‌ای که در آن جایی برای گزاره‌های سرکش و واژه‌های بازیگوش و صداهای ناهم‌خوان و هویت‌های متکثر باقی نماند، و بازی‌های زبانی سیاسی، از قواعدی واحد پیروی کنند، حاصل نمی‌گردد. اما گاه، به اقتضای شرایط سیاسی، ایجاد نوعی قاعده‌مندی در پراکندگی و وحدت در کثرت و ایجاد نوعی زنجیره‌ی هم‌ارزی، ضرورتی عقلانی می‌نماید. در این حالت، اگرچه حضور یک نقطه گره‌ای منفی و سلبی برای ایجاد نوعی ائتلاف کافی است، اما تجربه به‌ما می‌گوید که این‌نوع ائتلاف‌ها از ماهیتی کاملا تاکتیکی برخوردارند و در غیاب آن «برون سازنده»، در سراشیبی تند شقاق و فراق (عمدتا از نوع آنتاگونیستی) قرار می‌گیرند. 
بنابراین، به حکم همان ضرورت عقلی باید این گره را با گره دیگری (از جنس و نوع ایجابی) محکم‌تر نمود. باید در مورد آن‌چه قرار است در فردای پیروزی (حذف دگر مشترک) متحقق شود با هم گفت‌وگو داشت و به اجماع رسید. باید افزون بر اقتضائات تاکتیکی ائتلاف راجع به ملزومات استراتژیک آن هم صحبت کرد. باید فراتر از ائتلاف سیاسی، درباره ائتلاف گفتمانی و اندیشگی و منشی و روشی (با به‌رسمیت‌شناختن کثرت) نیز، هم‌اندیشی داشت. 
چهار؛
در فرایند این اتفاق و ائتلاف، همواره باید هوشیار بود که نفی رادیکال «دگر»، نفی «خود» نیز، هست. چسترتون، با بهره‌گیری از فرایند دیالکتیکی (تناقض بنیادی) هگلی، در عرصه آرای منتقدان شبه‌انقلابی دین، آشکار می‌سازد که چگونه منتقدانی که کار خود را با طرد دین به‌منزله عامل ستمگری که آزادی‌های انسانی را تهدید می‌کند، آغاز می‌کنند، در ادامه، در حین جدال با دین، مجبور می‌شوند آزادی را رها سازند، و در نتیجه دقیقاً همان‌چیزی را قربانی می‌کنند که به دفاع از آن برخاسته بودند. آنان که برای دفاع از آزادی و انسانیت به جنگ کلیسا می‌روند، در نهایت بدان‌جا می‌رسند که آزادی و انسانیت را به دور افکنند تا صرفاً بتوانند به جنگ خویش با کلیسا ادامه دهند. 
چسترتون، برای تقریب بیش‌تر ذهنی ما با این منظر، با بیانی دیگر می‌افزاید: ما آن فرد متعصبی را که به‌خاطر عشق به دنیای دیگر، این دنیا را ویران می‌کند ستایش که نمی‌کنیم هیچ، اصلاً نمی‌بخشیمش. اما در مورد آن متعصبی که به‌خاطر نفرت از جهانی دیگر این دنیا را ویران می‌کند، چه می‌توان گفت؟ او خودِ وجود انسان را قربانی‌عدم وجود خدا می‌کند.
او قربانیانش را پیش‌کش محراب نمی‌کند، مگر به قصد تصدیق پوچی محراب و تاج و تخت الهی… اینان با شک‌های شرقی‌شان درباره‌ی تشخص و فردیت نمی‌توانند اثبات کنند که ما در آخرت هیچ نوع وجود شخصی نخواهیم داشت؛ بلکه از قضا فقط اثبات می‌کنند که ما در همین جهان هم وجود خوب و کاملی نخواهیم داشت… سکولارها امور الهی را تباه نکرده‌اند، اما برای دل‌خوشی‌شان هم که شده می‌توان گفت که سکولارها فقط امور سکولار یا دنیوی را تباه کرده‌اند. 
به اعتقاد وی، وضع مدافعان دین نیز، از همین قرار است: چه تعداد از مدافعان متعصب دین کار را با حمله‌ی دیوانه‌وار به فرهنگ سکولار معاصر آغاز کردند و در نهایت به رها کردن خودِ دین (و از دست دادن هرگونه تجربه‌ی دینی بامعنا) رسیدند؟ و آیا واقعیت آن نیست که، به شیوه‌ای کاملاً مشابه، جنگاوران لیبرال نیز، آن‌چنان مشتاق مبارزه با بنیادگرایی ضددموکراتیک‌اند که آنان هم در نهایت بدان جا می‌رسند که آزادی و دموکراسی را به دور افکنند تا صرفاً بتوانند به مبارزه‌ی خویش با ترور ادامه دهند؟
آنان به‌شدت مشتاق‌اند نشان دهند بنیادگرایی غیرمسیحی تهدید اصلی علیه آزادی است، و این اشتیاق به حدی است که حاضرند به این موضع درغلطند که ما باید این‌جا و اکنون، در جوامع به اصطلاح مسیحی‌مان، آزادی‌های خویش را محدود کنیم. اگر «تروریست‌ها» حاضرند به‌خاطر عشق به جهان دیگر، این جهان را ویران کنند، ترورستیزان ما نیز حاضرند جهان دموکراتیک خود را به‌خاطر نفرت از دیگری مسلمان ویران سازند. 
پنج؛
اما باز، و باز هم باز، این همه که گفتیم، نخست، به توزیع ناعادلانه قدرت میان بازی‌پیشگان عرصه‌ی سیاست دلالت نمی‌دهد، و دو دیگر، به یک کنش تاکتیکی برای عبور از ناوضعیت کنونی ارجاع نمی‌دهد، سه دیگر، به هیچ‌روی، انکار و عدوی تکثر و تنوع هویت‌ها و منش‌ها و روش‌های گفتمانی-سیاسی نیست، چهار دیگر، لزوما ناظر و معطوف به اراده‌ی قدرت (یا دیگری‌های بزرگ) نیست. امروز، نه وفاق در بالا (میان اصحاب قدرت)، و نه وفاق در پایین (میان مردمان)، از موضوعیت و فوریتی برخوردار نیست، لذا باید به آن وفاق اندیشید که قادر باشد شکاف فزاینده‌ی میان «ملت-حکومت» و «قدرت-مشروعیت» و «گروه‌های مرجع-سرمایه‌های اجتماعی» و سایر شکاف‌های متقاطع و متراکم را تا حدودی مرتفع نماید.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/979829/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دادگاه تجدیدنظر آمریکا حکم غرامتی علیه بانک مرکزی ایران را رد کرد

سخنگوی وزارت خارجه: آژانس انرژی اتمی رویکرد حرفه‌ای و به دور از ملاحظات سیاسی داشته باشد

بازتاب گسترده اشتباه عجیب بیفوما در پیوستن به استقلال

جانباز 70 درصد در اهواز پر کشید

درخواست مهم گاریدو/ مدیران پرسپولیس اوکی می‌دهند؟

دلبسنگی نتانیاهو به فتنه زن زندگی آزادی افشا شد

دبیرکل حزب‌الله به رزمندگان مقاومت لبنان پیام داد

10 بلایی که مصرف آموکسی‌کلاو دارد | مصرف این دارو را ناگهان قطع نکنید

حمله موشکی حزب‌ الله لبنان به مقر فرماندهی صهیونیست‌ها

حمله دوباره حزب‌الله لبنان به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در تل‌آویو – آفتاب نو | اخبار ورزشی

خالد قدومی: طوفان الاقصی تمام معادلات سیاسی را به هم زد

خرمشهر 4؛ موشکی که برای نابودی رژیم صهیونیستی بهینه شده است

دلدادگان ولایت محکم و استوار ادامه دهنده راه شهدای مقاومت هستند

سوسنگرد در خطر سقوط قرار دارد

صلاح: تن و بدنم با دیدن پنالتی بازی تاتنهام می‌لرزد!

اسپالتی: کمتر تیمی می‌تواند حریف ایتالیا شود!

پروتکل تجارت بدون دخالت دلال‏‏‌ها میان ایران و عراق منعقد شود

پیام شیخ نعیم قاسم برای نیروهای مقاومت اسلامی لبنان

پیام شیخ نعیم قاسم به مجاهدان حزب الله

دشمنان تنها با فرود آمدن موشک هایمان سر جایشان می‌نشینند/ پیروزی نهایی از آن جبهه مقاومت خواهد بود

ایران اسلامی هرگز هیچ جنایتی را بی پاسخ نگذاشته است

حمله پهپادی مجدد مقاومت عراق به ایلات اشغالی

حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات

یادواره شهیدان چراغ راه عاقبت بخیری

ماجرای بیفوما استقلال خوزستان چیست؟ پای رونالدو در میان است

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات

2 پهپادی مقاومت عراق در شمال و جنوب فلسطین اشغالی

به نظرت سال 1410 دلار چند میشه؟

ترکیب احتمالی ایران مقابل کره شمالی

کودی خاکپو: آنفیلد خاص‌ترین جای دنیاست!

فتح‌الله‌زاده: امیدوارم مدیریت مجتبی مثل فوتبالش باشد

شعرخوانی زیبا در مسابقه شعر

هزار و 290 رویداد در هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار برگزار می‌شود

هرگز خوب نمیشه!

شعر انتخابی مهران پوپل در رقابت شاعران

درس این زندگی از بهر ندانستن ماست!

آماری جالب از عادت ایرانیان به خواندن کتاب

سخنان ارزشمند دکتر قمشه ای

شعرخوانی زیبا دکتر کاکاوند

واکنش آذر منصوری به قتل خبرنگار زن در تهران

فرمانده جدید منطقه پدافند هوایی منطقه جنوب معرفی شد

محمد هاشمی: وظیفه اجرای قانون حجاب و عفاف از پزشکیان ساقط شده است

پاسخ جالب اعضای دولت به سوال «آخرین کتابی که خواندید چه بود؟»

علی لاریجانی به سوریه می‌رود

حزب‌الله لبنان با کدام موشک ایرانی به اسرائیل حمله کرد؟

بازدید امیر صباحی‌فرد از گروه واکنش سریع امام علی(ع)

بازخوانی اظهارات روحانی درباره بدهی‌های بابک زنجانی

رهبر انقلاب: خداوند به وعده‌اش عمل می‌کند

نظر جالب سیدحسن خمینی درباره فیلترینگ: 50 میلیون ایرانی با فیلترشکن عضو تلگرامند

تلاش کشورهای اروپایی برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در جلسه شورای حکام