پیام خوزستان

آخرين مطالب

بازخوانی مصاحبه منیره گرجی در سال 1358 / تنها زن مجلس خبرگان قانون اساسی نقش زنان را در جامعه اسلامی چه می‌داند؟ سیاسی

بازخوانی مصاحبه منیره گرجی در سال 1358 / تنها زن مجلس خبرگان قانون اساسی نقش زنان را در جامعه اسلامی چه می‌داند؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - منیره گرجی تنها زن مجلس خبرگان قانون اساسی روز یک‌شنبه 21 مرداد 1358 پس از انتخاب به عنوان نماینده تهران در مجلس خبرگان قانون اساسی گفتگویی با روزنامه کیهان انجام داد که حاوی نکات مهمی است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، روز جمعه 12 مرداد 1358، انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در سراسر ایران برگزار شد و در نتیجه‌ی آن 73 نفر از سراسر ایران برای این مجلس برگزیده شدند که از میان آنان تنها نام یک زن به چشم می‌خورد، منیره گرجی که یکی از ده تن نامزد منتخب تهران بود.
روز یک‌شنبه 21 مرداد 1358 نتایج این انتخابات نهایی شد و در همان روز خبرنگار کیهان با منیره گرجی تنها زن منتخب این مجلس به گفت‌و‌گو نشست که بخش‌هایی از آن را در پی می‌خوانید:
سوال: نقش زن را در جامعه‌ی اسلامی و انقلابی ما چگونه می‌بینید؟
با توجه به این‌که گروهی با استنباط غلط در این زمینه ظاهرا مسئله‌ای به وجود آورده‌اند.... به نظر من اگر کسی که قرآن و اسلام را شناخته باشد یعنی روح اصلی قرآن و سنت رسول را بشناسد این‌جور تخطئه‌ها و مطرح کردن مسئله نارواست و من فکر می‌کنم کسانی که این‌گونه درباره‌ی این مسئله اظهار نظر می‌کنند عمیقا اسلام را نشناخته‌اند و حتی اگر ما تاریخ صدر اسلام را ندانیم و فقط به قرآن در حال حاضر رجوع کنیم می‌بینیم که زن هم مانند مرد پس از طی مراحلی در مسیر کار‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار می‌گیرد.
قرآن در سوره‌ی احزاب در آیه‌ی 22 و به‌ویژه از آیه‌ی 20 به بعد وقتی که جنگ احزاب را شرح می‌دهد اشاره به این مسئله می‌کند که «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ» یعنی این طرحی که پیامبر می‌دهد برای همگی ما یک الگوست و ما می‌بینیم که پیامبر بعد از جنگ احزاب که یک انقلاب بزرگی است و وضع مدینه و اسلام عوض می‌شود پس از یک نصیحت کوتاه از زنان می‌خواهد که از تجمل‌پرستی خودداری کنند و در مسیر تقوی و زکات و نماز، چون برادران در جهت سازندگی شروع به کار کنند.
بعد از این آیات دقیقا قرآن هر صفتی را که درباره‌ی مردان مسلمان می‌آورد درباره‌ی زنان هم عینا همان صفات را نقل می‌کند؛ المسلیمن، مسلمات، مومنین، مومنات... تا الی آخر تا به جایی که می‌رسد که «وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا» زنان و مردانی که ترویج‌کننده‌ی دین خدا هستند. حالا دین خدا چیست؟ دین تمام رابطه‌های بین انسان و انسان، انسان و جامعه و انسان و خداست؛ یعنی تداوم روابط انسان‌ها را در تمام مراحل اعم از زندگی مادی و معنوی شامل می‌شود «ذاکرین الله اوالذاکرات» زن‌ها و مردانی که در مسیر و پیش‌برد جامعه به سوی یک نظام توحیدی به سوی الله شرکت می‌کنند و من تعجب می‌کنم چگونه است با این همه آیات و براهین روشن آن‌جور اظهار نظر‌ها می‌شود و باز هم در قرآن می‌بینیم وقتی که بنیان‌گذار خانه‌ی توحیدی و سبیل یک نظام توحیدی حضرت ابراهیم معرفی می‌شود و او تنها نیست «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی...» و حتی بنیان‌گذار مکه هاجر است و اولین کلنگ را او به زمین می‌زند یک زن با یک طفل شیرخوار نظام یک شهر را ترسیم می‌کند.
با این همه مفاهیم روشن چگونه می‌توان گفت که یک زن در نظام اجتماعی سهمی نداشته باشد و به نظر من طرح این سوالات با بودن قرآن و سنت رسول‌الله غلط است، خانه‌ی همسران حضرت محمد (ص) در حجره‌هایی در داخل مسجد است یعنی در بطن اجتماع و اگر بنا بود زن در جامعه نباشد چطور پیامبر چنین کاری را می‌کرد؛ و حتی وقتی که عایشه با امیرالمومنین آن جنگ ضد انسانی را شروع می‌کند ایراد حضرت امیر به عایشه از این جهت نیست که چرا در یک کار صد درصد سیاسی نظامی شرکت کرده است بلکه فقط به این دلیل است که چرا فریب طلحه و زبیر را خورده است.
بیشتر بخوانید:
روایت منیره گرجی از اولین حضورش در مجلس خبرگان قانون اساسی
سوال: به نظر شما با توجه به بینش توحیدی، مسئله‌ی آزادی زن چگونه تفسیر می‌شود و حدود این آزادی‌ها کدام است؟
البته آزادی در جامعه‌ی ما مفهوم غلط را در خود بارور کرده و بعضی‌ها آن را با هرج و مرج یکی گرفته‌اند و به نظر من باید آزادی در محدوده‌ی قانون باشد. نه‌تنها در اسلام بلکه در هر نظام فکری دیگر، و اساسا محال است بدون وجود قانون زندگی کرد. منتها فرق عمده‌ی اسلام با مکاتب دیگر این است، در این مکاتب قوانی به وسیله‌ی انسان‌ها وضع می‌شوند ولی در اسلام این قوانین از مصدر وحی صادر شده و در حقیقت قانون‌گذار واقعی خداوند است و در بینش اسلام در محدوده‌ی قوانین خداوندی چه زن و چه مرد آزاد هستند از این قوانین در طریق رشد انسانی استفاده نمایند و مسئله‌ی اجازه‌ی زن از شوهر نیز در حقیقت بر خلاف تمام عقاید رایج یک شور و مشورت است، چون خانواده واحد اجتماعی است و زن تربیت فرزند را به عهده دارد و در حقیقت این زن است که زندگی را در دست دارد و حافظ و نگهبان نظام خانواده است و طبیعی است وقتی زن این پایگاه و سنگر را برای مدتی ترک می‌کند همسر خود را در جریان امر قرار دهد.
سوال: با توجه به این‌که در نظام‌های مبتنی بر شرک، زن وسیله‌ای مصرف‌شده و در حقیقت حتی مسئله‌ی کار کردن زن در خارج خانه نیز در جهت این اهداف نظام‌های طاغوتی است، کار کردن زن در خارج از خانه و مشارکت وی را در باروری اجتماع چگونه توجیه می‌کنید؟
البته آیات فراوانی در قرآن اشاره به حق حاکمیت زن به دسترنج و کار خود کرده «لِلرِّجالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْ» بنابراین هم زن‌ها می‌توانند کار کنند و هم مرد‌ها و همان‌طور که می‌بینید هر دو مالک حاصل کار خود هستند.
سوال: فکر می‌کنید نقش زن با توجه به مطالبی که گفتید به اندازه‌ی کافی در پیش‌نویس قانون اساسی ترسیم شده است؟
من فکر می‌کنم اصلا جدا کردن زن از انسان‌ها و مطرح کردن به صورت فردی صحیح نباشد و اگر بگوییم که در متن پیش‌نویس راجع به آزادی انسان‌ها چه نوشته شده خوب طبیعی است که زن هم در شمار انسان‌هاست و بنابراین از هر آزادی و حقوقی که هر انسانی برخوردار است ما هم باید برخوردار باشیم ولی آن سه اصلی که درباره‌ی حقوق خانواده صحبت کرده که فکر می‌کنم اصول 11 و 12 و 13 باشد چندان روشن و مبین نیست... یعنی تحکیم نشده و به نظر می‌رسد که می‌شود خلاف آن را انجام داد و باید حقوق خانواده را کاملا طبق قرآن بنویسند.
سوال: با توجه به این‌که در بین 73 نماینده‌ی شرکت‌کننده در مجلس تنها نماینده‌ی زن شما هستید لطفا بفرمایید چه احساسی دارید؟
اولا من از این بابت بسیار متاسفم که چرا فقط من یک نفر هستم، اما این‌که در بین این اکثریت بسیار چگونه باید بود من اعتقاد دارم که آن اکثریت نیز هرگز نمی‌خواهند قدمی بر خلاف مسیر خدا بردارند و فکر می‌کنم که همگی با خلوص و تعهدی که در برابر خدا و خلق خدا دارند من هیچ‌گونه احساس تنهایی و ضعف نخواهم کرد و به این حرف کاملا معتقدم و امیدوارم در مورد خوم نیز هوی نفس بر من پیروز نگردد که خدای ناکرده خلاف فرمان خدا بروم، آن‌چه حکم است آن اجرا شود حالا خواه پسند اکثریت باشد خواه نباشد.
به گزارش دانشجو، منیره گرجی که از او به عنوان تنها زن مجلس خبرگان قانون اساسی یاد می‌شود 23 دی 1403 در نود و پنج سالگی درگذشت؛ او که زاده 1308 بود با تحصیلات سطح حوزوی تنها زنی بود که در ایران به عضویت مجلس خبرگان درآمد.
بیشتر بخوانید:
منیره گرجی درگذشت

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1027912/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنگ چهره زنانه هم دارد

رئیس سازمان انرژی اتمی: پیشرفت واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر به بیش از 16 درصد رسید

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلی شورای اسلامی: ابعاد جدیدی از ظرفیت‌های بازدارندگی و تهاجمی ایران طی روزهای آینده رونمایی می‌شود

رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع: پهپادهای متنوعی داریم

نامه اساتید دانشگاه به پزشکیان درباره «محسن رنانی»؛ شاهد تضییع حق آزادی بیان بوده‌ایم

صحت‌سنجی تخصیص سوخت دریایی بدون نصب «AIS» ممکن نیست

تارقلی‌زاده:به زودی آزادی هم مورد بازدید قرار می‌گیرد

تاثیر دو پدیده روانی بر نیم فصل اول لیگ فوتبال/ حس تبعیض و خشم از VAR

آغاز داوری مرحله استانی چهارمین جشنواره ملی تئاتر درسی در خوزستان

خبر خوش به هواداران استقلال و پرسپولیس/ بازگشت میزبانی به تیم های ایرانی در آسیا

اخبار غزه | شگفت زدگی نظامیان صهیونیست از عملیات‌های دقیق مقاومت

تارقلی‌زاده: فیفا فوتبال ایران را رصد می‌کند؛ ورزشگاه آزادی از سوی AFC بررسی می‌شود

«مقاومت» حاصل ایمان رزمندگان است/ ما در فلسطین با محوریت «مقاومت» برای فرزندانمان لالایی می‌خوانیم

گفت‌وگو با منیره گرجی در تابستان 58/ چگونه می‌توان گفت که یک زن در نظام اجتماعی سهمی نداشته باشد؟!

بوژوویچ: شرایط فعلی استقلال خوزستان برای بقا هم دشوار است!

(تصاویر) وضعیت قرمز هوا در اهواز

مدافع ناراضی استقلال خوزستان نامه داد!

جنجال داوری در فوتبال ایران: آیا VAR تبعیض قائل می‌شود؟

اهدا 500 سری جهیزیه به سربازان مرزنشین/ کمک‌های خیرین به جبهه مقاومت رسید

رشد 11 درصدی فروش در فولاد خوزستان

آزادی 21 افغان از زندان‌های پاکستان

داریوش ارجمند: نوکری امام علی (ع) را کردم و الان 30 سال است آقایی می‌کنم

ماهواره ظفر 2 و پایا اوایل سال آینده با پرتابگر خارجی پرتاب می‌شوند

انتقال پایتخت با هزینه بخش خصوصی انجام می‌شود؟

صحبت‌های سعید دقیقی پس از پیروزی مقابل استقلال در بازی تدارکاتی

حاشیه‌های این روزهای لیگ برتر والیبال از نحوه تشویق تماشاگران تا اعتراض بی پایان به داوران

اردوی تیم ملی تیراندازی با هفده ملی پوش به منظور آمادگی در المپیک 2028

قیمت جدید روغن اعلام شد

طراحی سامانه ایرانی معاملات بورس

شعر خوانی زیبایی از مرحوم فریدون مشیری

عارف: خانم گرجی نماد مشارکت زنان در ساختار سیاسی نوین ایران بود

مجلس ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه را رفع کرد

امیر سیاری: ارتش باید برای مقابله با تهدید‌ها آماده باشد

نشست کارگروه توسعه زیربنایی جزایر بوموسی در کمیسیون امنیت ملی

پیام دولت ترامپ به نخست وزیر عراق درمورد ایران

مخبر: حرف‌های مایوس کننده در منطق حکمرانی قابل قبول نیست

جراره: رژیم صهیونیستی باید از اتحادیه بین‌المجالس اخراج شود

منابع اسرائیلی: توافق با حماس شامل آزادی 3000 فلسطینی می‌شود

تیراندازی به افسران نیروی انتظامی در جاده شوشتر-گتوند

شهرداران سابق این شهرستان بازداشت شدند

پیش‌بینی افزایش آلودگی هوا در شهرهای صنعتی

خوزستان نیارمند تدوین سند توسعه/تشکیل مرکز پژوهش های خوزستان

13 زندانی جرائم غیرعمد البرزی به آغوش خانواده بازگشتند

ورزشگاه آزادی از سوی AFC تایید شد؛ بازگشت میزبانی و حضور رونالدو در تهران

رسمی: بازگشت حق میزبانی پرسپولیس و استقلال در ایران

میزبانی استقلال و پرسپولیس در آسیا بازگشت/ استادیوم آزادی هم تایید شد

پیام تبریک مدیرعامل فولاد اکسین بمناسبت ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر

این فوتبال است نه پلی استیشن؛ استقلال مثل یک باشگاه آماتور هم نیست!

ورزشگاه آزادی از سوی AFC تایید شد؛ بازگشت میزبانی و حضور رونالدو در تهران – آفتاب نو | اخبار ورزشی

رئیس فدراسیون فوتبال از بازگشت میزبانی استقلال و پرسپولیس در آسیا خبر داد