پیام خوزستان

آخرين مطالب

افزایش فیلم‌های با درون‌مایه فقر، اختلاف طبقاتی، مهاجرت، بیکاری و فروپاشی خانوادگی در سینمای ایران نشانه چیست؟ فرهنگی

افزایش فیلم‌های با درون‌مایه فقر، اختلاف طبقاتی، مهاجرت، بیکاری و فروپاشی خانوادگی در سینمای ایران نشانه چیست؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اعتماد /با وجود ده‌ها هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف سینمایی و پتانسیل بالا برای تولید، یکی از نخستین تبعات بحران اقتصادی بر سینمای ایران، پایین بودن چشمگیر تعداد تولیدات سالانه است. هزینه‌های تجهیزات، دستمزد عوامل، اجاره لوکیشن و حتی خدمات پس‌تولید مانند تدوین، موسیقی و جلوه‌های ویژه به سطوح غیرقابل پیش‌بینی‌ای رسیده است.
سعید هنرمند: کنش‌پذیری سینمای ایران از تحولات اقتصادی کشور همواره بر محصولات این حوزه اثرگذار بوده است. در دهه‌های اخیر، با وقوع بحران‌های اقتصادی پی‌درپی، این هنر- صنعت با چالش‌های متعددی در زمینه تولید، پخش و جذب مخاطب مواجه شده است. رکود اقتصادی، تورم، کاهش ارزش پول ملی، ناپایداری سیاست‌های حمایتی، پوشش‌های ناعادلانه تبلیغاتی، توزیع رانت و نگاه سلیقه‌ای مدیران سینمایی در تزریق بودجه به پروژه‌های سینمایی از جمله عواملی بوده‌اند که بر میزان تولید آثار، کیفیت فنی و هنری فیلم‌ها، تغییرات محتوایی، روند پخش و وضعیت مخاطبان سینما تاثیر گذاشته‌اند.
با وجود ده‌ها هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف سینمایی و پتانسیل بالا برای تولید، یکی از نخستین تبعات بحران اقتصادی بر سینمای ایران، پایین بودن چشمگیر تعداد تولیدات سالانه است. هزینه‌های تجهیزات، دستمزد عوامل، اجاره لوکیشن و حتی خدمات پس‌تولید مانند تدوین، موسیقی و جلوه‌های ویژه به سطوح غیرقابل پیش‌بینی‌ای رسیده است.
در نتیجه، بسیاری از فیلمسازان به ناچار از ایده‌های بلندپروازانه فاصله گرفته و به ساخت آثاری کم‌هزینه‌تر روی آورده‌اند که اغلب با استانداردهای فنی و هنری پایین‌تری تولید می‌شوند. در شرایطی که سرمایه‌گذاری در سینما با ریسک بالایی همراه است، بسیاری از تهیه‌کنندگان ناچار به کاهش هزینه‌های فنی شده‌اند. استفاده از تجهیزات قدیمی، کاهش روزهای فیلمبرداری، جایگزینی بازیگران حرفه‌ای با چهره‌های ارزان‌تر و کاهش بودجه‌های مربوط به طراحی صحنه و جلوه‌های ویژه، به افول استانداردهای کیفی منجر شده است. علاوه بر این، وابستگی سینما به اسپانسرهای خاص و سرمایه‌های ناپایدار، موجب شده که بخش اعظمی از تولیدات از کیفیت مطلوب فاصله بگیرند و آثاری با ضعف در فیلمنامه، کارگردانی و اجرا به پرده نقره‌ای راه یابند. یکی از جنبه‌های مهم تأثیر بحران اقتصادی بر سینما، تغییر در مضامین و محتوای آثار است. در شرایطی که تأمین مالی فیلم‌ها دشوارتر شده، بسیاری از فیلمسازان ناچار به تولید آثاری شده‌اند که بتوانند از طریق گیشه، سرمایه اولیه خود را بازگردانند. این مساله موجب افزایش تولید فیلم‌های عامه‌پسند، کمدی‌های سطحی و آثار تجاری‌ای شده است که بیش از آنکه دغدغه هنری داشته باشند، معطوف به تأمین منافع اقتصادی هستند. از سوی دیگر، بخشی از سینمای ایران به بازتاب مستقیم بحران‌های اقتصادی در بطن روایت‌های اجتماعی پرداخته است.
افزایش فیلم‌های با درون‌مایه فقر، اختلاف طبقاتی، مهاجرت، بیکاری و فروپاشی خانوادگی، نشان از آن دارد که سینماگران مستقل، به‌رغم مشکلات مالی، تلاش کرده‌اند بازتاب‌دهنده دردهای جامعه باشند.
این روند را می‌توان نوعی واکنش اجتماعی سینما به شرایط بحرانی دانست که در سال‌های اخیر به ‌ویژه در جشنواره‌های بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گرفته است. رکود اقتصادی، نه ‌تنها فرآیند تولید، بلکه نظام پخش فیلم را نیز دستخوش تغییرات اساسی کرده است. افزایش هزینه‌های تبلیغات و کاهش قدرت خرید مردم، موجب شده است که بسیاری از فیلم‌ها از فروش مطلوبی برخوردار نباشند. علاوه بر این، شرایط اقتصادی موجب شده است که فرصت اکران برای بسیاری از فیلم‌ها محدودتر شود. سالن‌های سینما ترجیح می‌دهند به نمایش فیلم‌های تضمین‌شده با مخاطب عام بپردازند و آثار مستقل و هنری، فرصت چندانی برای نمایش گسترده پیدا نمی‌کنند. این وضعیت باعث شده است که جریان اصلی سینمای ایران به سمت فیلم‌های تجاری سوق پیدا کند، در حالی که فیلم‌های جدی و اندیشه‌محور، بیش از پیش به حاشیه رانده شده‌اند. افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش درآمد سرانه، موجب شده است که سینما رفتن از سبد تفریحات بسیاری از خانوارها حذف شود. این کاهش تقاضا، به‌ویژه برای فیلم‌های غیرتجاری، ضربه‌ای جدی به اقتصاد سینما وارد کرده و بسیاری از سینماگران را در تأمین هزینه‌های تولید با مشکل مواجه ساخته است. همچنین، در این شرایط، گسترش شبکه‌های نمایش خانگی و افزایش محبوبیت پلتفرم‌های استریمینگ، نقش سینما به عنوان یک رسانه جمعی را تا حدی تضعیف کرده است. بسیاری از مخاطبان ترجیح می‌دهند به‌جای هزینه کردن برای بلیت سینما، فیلم‌ها را در خانه تماشا کنند. این تغییر رفتار، ساختار اقتصادی سینما را بیش از پیش شکننده کرده و باعث شده است که سرمایه‌گذاران، تمایل کمتری به ورود به این حوزه داشته باشند.
سینمای ایران در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد که بقای آن، مستلزم اتخاذ سیاست‌های حمایتی و اصلاحات ساختاری است. اگرچه سینمای ایران نشان داده است که در برابر مشکلات اقتصادی تاب‌آوری دارد و همچنان به تولید ادامه می‌دهد، اما بدون ایجاد یک نظام پایدار اقتصادی، تضمین آینده این صنعت دشوار خواهد بود.
برای برون‌رفت از این بحران، حمایت دولت از تولیدات مستقل، تسهیل سرمایه‌گذاری در سینما و بازنگری در سیاست‌های اکران ضروری به نظر می‌رسد. در غیر این صورت، سینمای ایران ممکن است به سمت یک انحصار اقتصادی حرکت کند که در آن تنها فیلم‌های تجاری و پرمخاطب مجال بقا داشته باشند و فیلم‌های هنری و اجتماعی، بیش از پیش در حاشیه قرار بگیرند. سینمای ایران، با وجود تمام مشکلات، همچنان یکی از مهم‌ترین بسترهای فرهنگی و اجتماعی کشور است. آنچه که می‌تواند این هنر-‌ صنعت را از بحران نجات بدهد، نه‌تنها اصلاحات اقتصادی، بلکه بازگشت به رویکردهای هنری و محتوایی اصیل و توجه به سینمای مستقل و اندیشه‌محور در ابعاد جهانی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1058759/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا از رشید کاکاوند

چاپ مجموعه دوجلدی «آشپزهای گرسنه» برای روزه اولی‌ها

وزیر دفاع: هر چقدر ایران کوتاه بیاید باز هم آمریکا بهانه‌ای جدید پیدا می‌کند

نماینده رهبر انقلاب به دیدار خانواده‌های فرماندهان شهید حزب‌الله رفت

جزئیات جلسه استیضاح همتی اعلام شد

رئیس بنیاد مستضعفان: پیش از پیروزی انقلاب، 70 درصد مردم آب و برق نداشتند

تاجگردون: تیم طیب‌نیا، همتی، پورمحمدی و فرزین بهترین گروهی بودند که می‌توانستند شرایط را مدیریت کنند

گزیده‌های نفتی هفته

اکران مردمی فیلم سینمایی دایناسور

نگاهی به بازی لاله مرزبان در نقش آبان اسفندیاری در سریال «آبان»/ در چنگال اهریمن

قرار براش زن بگیریم

به بهانه بازگشت فرزاد حسنی با ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه نسیم با عنوان «یک زلف و این همه دل»

اکران آنلاین انیمیشن «ببعی قهرمان»

یک عروسی برات میگیرم دومی نداشته باشه

دیالوگهایی جالب از سریال آبان

آقاجون دارین منو میترسونین

حضور شبنم مقدمی در کنار گلاره عباسی در مراسم رونمایی کتاب

داریوش فرضیایی : شما فقط قسمت های زیبای زندگی من را در اینستاگرام می بینید

هوش مصنوعی مولد معماری را چگونه متحول می‌کند

ناسا هشدار داد؛ احتمال وقوع طوفان‌های خورشیدی شدید در روزهای آینده

عربستان، امارات، قطر، عمان، فلسطین و یمن فردا شنبه را اول ماه رمضان اعلام کردند

آیت‌الله سیستانی روز یکشنبه را اول رمضان در عراق اعلام کرد

بدهی 3 همتی دولت به بنیاد مستضعفان در پروژه آزادراه تهران - شمال

امام جمعه اهواز: باید با روزه خوران برخورد قاطع شود

نشتی لوله گاز در جاده آبادان، گاز بندر امام را قطع کرد

ساعی: برای انتخابات اتحادیه تکواندو آسیا برنامه داریم

قهرمانی دانشگاه آزاد سیرجان در لیگ برتر تفنگ بانوان

ایران بدون تغییر در رنکینگ جهانی بسکتبال

دنیا مالی: دختران تکواندو ما شانس مدال در المپیک آمریکا هستند

قهرمانی عطاخان و زاهدی‌فر در شطرنج انتخابی غرب آسیا

جدول لیگ برتر در پایان هفته بیست‌ و‌ یکم؛ فولاد از کورس جاماند

بازگشت بورس به صدر، عقب‌نشینی در بازار دلار

آمادگی برای تأمین سوخت نوروزی شمال کشور

قیمت نفت به سمت نخستین افت ماهانه در 2025

بخشی از کتاب/ فضیلتهای ناچیز

چاپ کتابی برای درک معنای پارسی‌بودن

قاضی‌زاده هاشمی: در مذاکرات «برجام» وا دادیم، نتیجه آن چه شد؟

تاجگردون: هیچ کالایی با نرخ‌ ارز ترجیحی به دست مردم نرسیده است

ایران، اقدام تروریستی در پاکستان را محکوم کرد

واکنش ایران به فراخوان کنار گذاشتن سلاح توسط «پ.ک.ک»

بخاطر صدای عصا نمیری بیرون!

تماشای کمدی آپاراتچی در فیلیمو

پژمان جمشیدی در اکران مردمی فیلم «دایناسور» در ایران مال

مجریان برنامه‌های سحرگاه تلویزیون را بشناسید

راه حل جیمز کامرون پس از انتخاب مجدد ترامپ: شهروند نیوزیلند می‌شوم

تاسیان و خسارت معنوی به جامعه مخاطب

چهره ها/ استوری امیر حسین آرمان در کنار کاوه جزانی

آغاز سریال طنز جدید از تلویزیون در ماه رمضان

همه کاره تو منم

افزایش فیلم‌های با درون‌مایه فقر، اختلاف طبقاتی، مهاجرت، بیکاری و فروپاشی خانوادگی در سینمای ایران نشانه چیست؟