بزرگنمايي:
پیام خوزستان - نوروز امسال، خوزستان در صدر استانهایی قرار گرفت که بیشترین آمار تصادفات جادهای و مرگومیر ناشی از آن را به خود اختصاص داد؛ یکی از عوامل مهم در بروز این حوادث، وضعیت نامناسب جادههاست؛ اما سؤال اینجاست که چرا جادههای این استان همچنان پرخطرند؟ چرا با وجود تکرار تلخ این تراژدی، پایانی برای آن نیست.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
نوروز همیشه برای ایرانیان، نماد امید، تازگی و سفر است؛ اما سایه سنگین تصادف در محورهای شلوغ و پرتردد خوزستان باعث شد تا قلب بسیاری به درد آید، طبق گفته کارشناسان جاده، خودرو و انسان مثلثی است که اگر هر ضلع آن دچار اختلا ل شود باعث وقوع تصادف خواهد شد.
بر اساس اعلام پلیس راهور کشور خوزستان با 51 نفر فوتی بر اثر وقوع تصادف در ایام نوروز امسال جزء پنج استان اول در میزان تصادف و مرگ ومیر ناشی از سوانح رانندگی بوده است.
با توجه به اینکه خوزستان همواره مورد هدف مسافران نوروزی و زائران مناطق جنگی است و از محورهای ترانزیتی کشور محسوب میشود، بهسازی و ایمن سازی جادهها و ارائه راهکارهایی برای کاهش آمار تصادفات و استراحت هر چه بیشتر رانندگان برای جلوگیری از افزایش آمار فوتیها و مصدومان حوادث رانندگی بسیار ضروری و حیاتی است.
طبق آمار رسمی پلیس راه، این استان در صدر جدول جانباختگان حوادث رانندگی ایام نوروز قرار گرفته است؛ رکوردی تلخ و نگرانکننده که بار دیگر، زنگ خطر نا ایمن بودن برخی محورهای استان را به صدا درآورد.
تردد بیش از 25 میلیون و 500 خودرو در راه های خوزستان
بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان بیشترین میزان تردد نوروزی در محورهای خرمشهر–آبادان، شوش–اهواز و ماهشهر– بندر امام خمینی(ره) ثبت شده است.
در ایام نوروز امسال، 25 میلیون و 934 هزار و 448 تردد در محورهای استان ثبت شد که نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش یافته است.
با وجود تمام تلاشها برای کاهش سوانح رانندگی و افزایش ایمنی جادهای، تصادفات مرگبار در محورهای مواصلاتی خوزستان همچنان قربانی میگیرند.
جادههایی که بسیاری از آنها به دلیل قدیمی بودن، کمعرض بودن، نداشتن روشنایی کافی یا نبود علائم هشداردهنده در زمره مسیرهای پرحادثه کشور قرار دارند. از سوی دیگر، حجم بالای سفرهای نوروزی، خستگی رانندگان، تخلفات رانندگی و تاخیر در امدادرسانی، ابعاد فاجعه را پیچیدهتر کرده است.
این گزارش با هدف واکاوی دقیقتر چرایی آمار بالای فوتیها در تصادفات نوروزی، با بهرهگیری از گفتوگو با کارشناسان و مسئولان حوزههای مرتبط از جمله پلیس راه، راهداری، جمعیت هلالاحمر و کارشناسان حملونقل جادهای، به بررسی ابعاد این بحران پنهان در دل جادههای خوزستان میپردازد.
تصادفات جادهای در ایام نوروز، سالانه جان صدها نفر را میگیرد؛ اما این تراژدی برای خوزستان با این میزان از ظرفیتهای اقتصادی و اجرایی قابل قبول نیست.
قرار گرفتن خوزستان در صدر لیست استانهایی با آمار بالای تصادف ذهن و نگاه را به سمت بحرانهای زیرساختی، مدیریتی، فرهنگ عمومی و آمادگی نهادهای امدادی و نظارتی معطوف میکند.
خوزستان از استان های پرتردد با جادههایی ترانزیتی است و به همین دلیل بالا بردن ایمنی جادهها برای کاهش آمار تصادفات یک امر ضروری است.
از مصاحبهها و بررسیهای انجامشده مشخص است که نبود زیرساخت مناسب، تجهیزات ناکافی امدادی و رفتاری پرریسک از سوی بخشی از رانندگان، مثلث مرگ را در جادههای استان شکل دادهاند.
همچنین، نقاط پرحادثهای که سالهاست شناسایی شدهاند اما هنوز ایمنسازی نشدهاند، عامل تکرار فجایع هستند.
استاندار خوزستان پیش از این از صنایع و شرکتهای فعال در استان که بخشی از تردد و حتی مستهلک کردن زیرساخت جادههای استان را شامل میشوند خواست تا برای ایمنسازی محورها ورود کنند.
استان خوزستان با 18 هزار و 558 کیلومتر راه، یکی از استانهای مهم و استراتژیک کشور در حوزه حملونقل محسوب میشود؛ از این میزان، 12 هزار و 422 کیلومتر را راههای روستایی تشکیل میدهند که نقش مهمی در ارتباط بین مناطق مختلف استان دارند.
خوزستان، با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی خاص خود، همواره با مشکلات متعددی در حوزه حملونقل و وضعیت راهها روبهرو بوده است؛ از جادههای برونشهری تا مسیرهای درونشهری، زیرساختهای حملونقل در این استان نیازمند توجه ویژه و اقدامات جدی است.
همچنین بسیاری از راههای روستایی آسفالت نامناسبی دارند، و در برخی نقاط خاکی و ناایمن هستند، که تردد را دشوار و پرخطر میکند؛ علاوه بر راههای روستایی، محورهای مواصلاتی بینشهری خوزستان نیز به دلیل حجم بالای تردد خودروهای شخصی و سنگین، نیازمند نگهداری و توسعه مستمر هستند؛ مسیرهایی مانند اهواز – اندیمشک، اهواز – آبادان و اهواز – ماهشهر از پرترددترین و در عین حال حادثهخیزترین مسیرهای استان هستند که به توجه ویژه نیاز دارند.
یکی از عوامل وقوع تصادف بر اساس اعلام پلیس راه استان وضعیت نامناسب جادهها و دوطرفه بودن محورها است.
تردد خودروهای سنگین صنایع مادر در استان، آمار بالای تردد مسافران و زائران راهیان نور و ترانزیتی بودن جادههای استان باعث فرسایش آسفالت و جاده و در نهایت به خطر انداختن جان رانندگان و سرنشینان خودروها میشود.

تردد بی سابقه خودرو در نوروز 1404
خوزستان رییس پلیس راه
خوزستان گفت: امسال در
خوزستان با حجم بسیار زیاد و بیسابقهای از تردد خودرو در ایام نوروز مواجه بودیم که خوشبختانه قبل از شروع سفرهای نوروزی تمهیدات مناسبی پیشبینی شده بود و با وجود این افزایش تردد، بر اساس دادههای جمعآوریشده در صحنه تصادفات و گزارشهای پزشکی، وضعیت ما نسبتا مناسب است.
سرهنگ سعید رحیمی با اشاره به افزایش تعداد مجروحان ناشی از حوادث رانندگی، افزود: متاسفانه آمار تصادفات جرحی در استان بالا بود و به نسبت افزایش تردد در جادههای استان آمار تصادفات در نوروز امسال نیز افزایش یافت.
جادههای 2 طرفه یکی از عوامل تصادف در
خوزستان رئیس پلیس راه
خوزستان با اشاره به اینکه یکی از عوامل وقوع تصادف در استان جادههای دوطرفه است گفت:
خوزستان به دلیل داشتن محورهای دوطرفه بین شهرها، مستعد حوادث ناشی از سرعت غیرمجاز و سبقتهای خطرناک است به همین دلیل از همه رانندگان میخواهیم تحت هیچ شرایطی از خطوط ممتد سبقت نگیرند و انحراف به چپ نداشته باشند.
رئیس پلیس راه
خوزستان با اشاره به افزایش 20 درصدی برخورد با تخلفات رانندگی در استان گفت: توقیف خودروهای پر خطر در استان نیز رشد 35 درصدی داشته و یگانهای امدادی در شرایط جوی مختلف نقش مهمی در کاهش حوادث جادهای استان ایفا کردند.
رشد 20 درصدی برخورد با رانندگان متخلف در
خوزستان رئیس پلیس راه
خوزستان با اشاره به افزایش 20 درصدی برخورد با تخلفات رانندگی در استان گفت: توقیف خودروهای پر خطر در استان نیز رشد 35 درصدی داشته و یگانهای امدادی در شرایط جوی مختلف نقش مهمی در کاهش حوادث جادهای استان ایفا کردند.
سرهنگ رحیمی بیان کرد: 60 درصد تصادفات فوتی کشور ورودی شهرها رخ میدهد، این رقم در
خوزستان به 52 درصد کاهش یافته که این اتفاق نتیجه ارتقای ایمنی ورودی شهرهای استان از طریق ایجاد روشنایی، نصب جداکنندهها و اقدامات آرامسازی ترافیک است.
افزایش تصادفات فوتی در جاده های 2 طرفه
خوزستان وی با اشاره به افزایش تصادفات فوتی در جادههای دوطرفه استان گفت: در محور
اندیمشک – دهلران، تعداد جانباختگان طی سال جاری به 20 نفر رسید که این آمار نسبت به سال گذشته بیش از 400 درصد افزایش یافته است.
سرهنگ رحیمی عامل اصلی در تصادفات جادههای دوطرفه را نامناسب بودن راه عنوان کرد.
رییس پلیس راه
خوزستان با اشاره به ظرفیت محدود جادههای استان نسبت به حجم بالای تردد، اظهار کرد: بیش از 60 درصد تصادفات و تلفات ناشی از آن مربوط به خودروهای سواری و شخصی است به همین دلیل ارائه آموزشهای لازم به رانندگان و افزایش ایمنی خودروهای عمومی که در جابهجایی کارکنان شرکتها و سازمانها فعالیت دارند، الزامی است.
عدم توسعه جادههای برون شهری یکی از عوامل وقوع تصادف
وی با بیان اینکه
خوزستان با وجود جایگاه پنجم در میزان جمعیت و تردد عملکرد مطلوبی در توسعه جادهها نداشته است ادامه داد: بسیاری از محورهای استان دوطرفه هستند و برای کاهش تصادفات ضروری است چهاربانده شوند.
رحیمی خاطرنشان کرد: در نوروز امسال بر اساس آمار تهیه شده، روزانه 2 نفر در جادههای
خوزستان کشته شدند که این آمار نسبت به دیگر روزهای سال که حدود روزانه سه نفر است شرایط بهتر بوده است.
وی گفت: البته تعدادی از مصدومان در بیمارستانها فوت کردند که باید آمار نهایی را از پزشکی قانونی دریافت کرد.
رحیمی ادامه داد: بیش از 90 درصد تصادفات در نوروز امسال مربوط به کاربران داخل استان
خوزستان بوده و حجمی از تصادفات فوتی در معابر روستایی و محلی رخ داده است.
مدیریت ایمنی معابر یکی از راه های کاهش تصادف در
خوزستان فرمانده انتظامی
خوزستان گفت: با توجه به 18 هزار کیلومتر محور اصلی، فرعی و روستایی در استان، یکی از چالشهای اصلی، مدیریت ایمنی در معابر درونشهری و برونشهری است که این موضوع بهویژه در ایام نوروز اهمیت دوچندانی پیدا میکند.
سردار سید محمود میرفیضی با اشاره به حجم بالای تردد در ایام نوروز امسال در استان افزود:
خوزستان با توجه به شرایط اقلیمی، جغرافیایی و وجود بنادر و مرزها، یکی از پرترددترین استانهای کشور است که در سال گذشته بیش از 300 میلیون تردد را داشته است.
وی گفت:
خوزستان رتبه ششم در حجم ترددها و رتبه دوم در تردد خودروهای سنگین را دارد.
فرمانده انتظامی
خوزستان با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درباره کاهش تلفات ناشی از تصادفات در ایام نوروز، گفت: ما موظف هستیم تمام تلاش خود را برای کاهش تلفات و حوادث ترافیکی به کار بگیریم.

انجام 45 عملیات جادهای در
خوزستان توسط هلال احمر
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر
خوزستان گفت: در ایام نوروز امسال 45 عملیات جادهای از مجموع 148 مورد عملیات امدادی توسط امدادگران هلال احمر انجام گرفت.
امیر عباس نجفی مهمترین عوامل وقوع تصادف در جادههای استان را خواب آلودگی و انحراف به چپ خودرو عنوان کرد.
وی با اشاره به راهاندازی پویش بهرفت توسط هلال احمر
خوزستان در ایام نوروز امسال اظهار کرد: خوشبختانه استقبال خوبی از سوی مسئولان ومردم برای پیوستن به این پویش انجام شد، در قالب این پویش رانندگی بدون خطر و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به خانوادهها آموزش داده شد و همین عامل تاثیر خوبی در کاهش حوادث رانندگی داشته است.
نجفی افزود: در نوروز امسال یک مورد فوتی در صحنه ، 110 مصدوم ، 43 مورد انتقال به بیمارستان و هشت مورد رها سازی از خودرو در تصادفات استان ثبت شده است.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر
خوزستان ادامه داد: پایگاههای امداد جادهای هلال احمر
خوزستان از 21 مورد به 30 پایگاه در حال افزایش است که توسعه این مراکز نیاز به خودرو و تجهیزات دارد، برای امدادرسانی هر چه بهتر و سریعتر لازم است تا امکانات بیشتری در اختیار این جمعیت قرار گیرد.
نجفی ضمن تقدیر از امدادگران برای خدمات رسانی گسترده در ایام نوروز امسال به مسافران نوروزی بیان کرد: برخورد رخ به رخ خودرو از دیگر عوامل وقوع حادثه رانندگی در استان بوده است.
جادههای خوزستان، این روزها نهفقط مسیر تردد، که صحنهای تکراری از تراژدیهای خاموش شدهاند؛ پشت هر آژیر آمبولانس، قلبی از تپش بازمیایستد و خانوادهای تا همیشه داغدار میشود.
آمارها اگرچه رسمیاند، اما هر عدد، روایتی است از یک زندگی ناتمام.
تا زمانی که «پیشگیری» جای «واکنش» را نگیرد، این چرخه تلخ ادامه خواهد داشت؛ و خوزستان، با تمام زخمهایش، هنوز چشمانتظار تصمیمی مؤثر و عملی است.